Vimplar till salu

söndag 19 oktober 2014

Armnåldyna


En nåldyna att ha på armen har länge legat i min idébank och nu var det dags. Det är verkligen superenkelt att fixa själv och jag tänkte bjuda på hur jag gjorde.



Man behöver tyg till själva dynan, resårband, filt till baksidan, en bit grovt snöre, dekorationsband, en knapp eller annan dekoration, vadd, lim och limpistol samt ett lock i passande storlek. Det som är bra med att använda ett lock (här ett från en ketchupflaska) Är att man inte kan sticka sig i armen när man stoppar i nålarna i dynan, utan locket utgör ett stopp.



Jag klipper en fyrkant av tyget som jag sedan drar ihop i handen så bara hörnen och kanterna sticker ut. Sen stoppar jag vadd i hålet som bildas mellan fingrarna och tummen. Jag tycker om när en nåldyna är hårt stoppat, jag använder vanligt kuddstopp. ett tips är att köpa billiga kuddar på Ikea och använda.

Här kan man tänka att man även klipper en rund tygbit och viker i kanten och tråcklar med tråd runt kanten och drar ihop för att få jämnare rynk. Men jag tycker om när det går fort och enkelt. ;)



När man stoppat i tillräckligt med vadd knyter man snöret runt flera varv och drar åt så hårt man orkar sen finns det nu möjlighet att dra i flärparna och rätta till rynket och få en så rund boll som möjligt. När man är nöjd klipper man av flärparna. Nu är det dags att limma fast dynan i locket. Jag använder Quik glue lim från Panduro. Sen lägger jag dynan under press tills limmet har torkat. Jag använder ett gammalt järnstrykjärn som tyngd.



Nu är det dags att fixa själva armbandet. Det är skönt med lite bredare resår så sitter dynan stadigt på armen. Mät din arm och lägg på lite för överlapp. SickSacka ihop ändarna. Det behöver inte se snyggt ut på något sätt då det döljs av filt sen.



Rita av locket på en bit filt och klipp ut.



Limma fast gummi bandet och sen baksidan av filt. Men använd limpistol istället för detta flytande lim... Jag fick göra om allt efter detta fotot togs.

Sen är det bara att dekorera kanten med ett fint band och dölja skarven på bandet men en fin dekoration eller knapp. Jag använde limpistol till det med. Inga bilder tyvärr på det då jag bara skapade på och glömde bort att fota.

Lycka till med nåldynetillverkningen och har ni några frågor är det bara att fråga på.

Ha en skön söndag!

Inga kommentarer: