Vimplar till salu

onsdag 23 februari 2011

Världens godaste havrekakor!

Ibland är det det enkla som är det godaste!

Idag bjuder jag på annat slags pyssel, fikapyssel. ;)

Dessa kakor är så simpla men det finns knappast något godare än när dom spröda smulorna går sönder i munnen. Smaker som smör, socker och havregryn sprider sig och man är tvungen att le av välbehag. Man kan dessutom fixa en snabb efterrätt. hacka äpplen och karamelisera i en stekpanna med lite smör och råsocker. Krydda med kanel eller kardemumma efter smak. Skopa upp god vaniljglass i en skål, häll på dom ljumna äppelbitarna och smula havrekakorna över. MUMS!

40 - 50 kakor

300 g rumstempererat smör
3 dl strösocker
3 dl vetemjöl
6 dl havregryn
1,5 tsk bikarbonat

(Man kan blanda i russin, chokladbitar mm)

1. Sätt ugnen på 175°.
2. Blanda alla ingredienserna och arbeta till en deg.
3. Rulla bollar, ungefär stora som en enkrona. Lägg dem lite glest på en plåt med bakplåtspapper. Platta till dem något och grädda mitt i ugnen ca 15 min.

4 kommentarer:

Jeanette Wallén sa...

Oooh! Tack för tipset, vännen! Jag är en riktig sucker för havrekakor, så jag ska definitivt testa detta receptet vid tillfälle. :D

Kram,
Tett

Muffin sa...

Men ååh, hur sugen blev inte jag nu då?! Havrekakor är en riktig höjdare och efterrätten låter suverän, måste testas! *kram*

Britta sa...

Måste prova kakorna ..
men åååååhhhh vad mycket fint du gör .
blir det någon kurs i allt ...
synd att vi inte ses , så man får lära lite nytt..
ha det gott
kram Britta

Pernilla sa...

Hej!
Tusen tack för receptet! Pysselfika behövs alltid och havrekakor är ju så goda:)
Tack för all inspiration! Här finns det massvis med underbara alster.

Kram Pernilla